Våren rusar fram och visst längtar vi till sommarens soliga och varma dagar. Även om Hälsingland har mycket att erbjuda även under vinterhalvåret så måste vi väl erkänna att vi fortsatt är ett strå vassare under sommaren. Det vimlar av sjöar och stränder att besöka, sommarloppisar öppnar upp och många av våra fantastiska Hälsingegårdar slår upp portarna. Sommarveckorna fylls med alla slags olika evenemang man kan tänka sig och det är aldrig långt bort till god lokalproducerad mat och dryck, alltid tillagad med ett stort hållbarhetsfokus.
Jag har nu själv bott här i Hälsingland i drygt 2 år och är fortsatt fascinerad. Här finns det orörda djur- och naturlivet bara runt husknuten. Då jag reser en hel del i mitt arbete runt om i Hälsingland slås jag gång på gång av det otroligt vackra landskapet med sina skarpa kontraster. Vidsträckta sjöar som möter älvar, djupa skogar som omfamnas av höga berg och ett kustlandskap som får en att tappa andan.
Jag får ofta en känsla av att här är det nära till det mesta. Att dra ut på en fisketur, ta ett kvällsdopp eller möjligheter att njuta av skärgården är aldrig speciellt långt borta…på något sätt får man en rikare fritid här. Utbudet som finns av aktiviteter gör att det finns något för alla. Vi som redan valt att bosätta oss här känner till allt det här, och självklart vill bjuda in fler att uppleva denna magiska plats.
Tillsammans i Hälsingland har vi mängder av starka tillgångar som ett stort utbud av besöksattraktioner och företag, kontrastrik natur, högintressant och varierat mat- och kulturarv och inte minst invånare med ett välkomnande och inkluderande sätt. Hur du blir bemött på en plats är ofta avgörande för om du väljer att komma tillbaka eller inte, och framför allt en grundläggande parameter för att du ska kunna tänka dig att flytta till platsen. Genom att samverka och skapa strategiska saker tillsammans blir vårt ”erbjudande” så mycket starkare och mer attraktivt. Vi gör redan många bra saker men jag tror vi kan bli ännu bättre på att paketera, hitta nya samarbeten, bli tydligare i vår kommunikation och tillsammans stärka vårt varumärke Hälsingland ytterligare. Det spelar egentligen ingen roll om vi arbetar på en kommun, i ett privat företag, i ett destinationsbolag eller är egenföretagare, tillsammans växer vi och gör Hälsinglands varumärke starkare.
Tacksam för att vara en del av Hälsingland.
Vid pennan
/Linda Beigler
Varumärkesansvarig utvecklingskontoret vid Hälsingerådet
Du hittar den här krönikan och mycket mer i Tidningen Hälsingland (klicka, det är en länk)