Publicerad:
En reflektion kring samverkan
Samverkan i Hälsingland är inte bara en strategi på papper – det är ett sätt att överleva och utvecklas. Mindre platser behöver samverka för att vara starka, och ofta är det där något större uppstår: något mänskligare, närmare och mer hållbart.
I en tid där regioner konkurrerar om investeringar, kompetens och uppmärksamhet är Hälsinglands styrka förmågan att samla krafter. Kanske handlar det om geografin, historien eller människorna – men här finns en tydlig förståelse för att ingen bygger något starkt ensam. Samverkan är en av våra främsta styrkor.
Det blir särskilt tydligt i frågor som rör besöksnäring och inflyttning. Ingen aktör kan ensam få människor att flytta hit eller besöka Hälsingland oftare. Men tillsammans skapar vi en plats som människor vill vara en del av. Alla som lever och verkar här formar bilden av Hälsingland – företag, kommuner, föreningar och vardagens möten.
Många som flyttar hit har först varit besökare. Därför är besöksnäringen också en inflyttningsfråga. Besökaren möter inte bara natur och miljöer, utan också människor, bemötande och sammanhang – helhetskänslan av platsen.
Hälsingland konkurrerar inte med storstäder i tempo eller storlek, utan med livskvalitet, närhet, trygghet och autenticitet. När vi samverkar skapas rörelse, riktning och framtidstro – något som stärker både investeringar och inflyttning.
Det är tillsammans vi bygger berättelsen om Hälsingland. Framtiden avgörs inte av enskilda satsningar, utan av vår gemensamma förmåga att skapa en plats människor vill besöka – och så småningom kalla hemma.
Du hittar den här krönikan och mycket mer i majnumret av Tidningen Hälsingland Länk till annan webbplats. (klicka, det är en länk)
